“Ulustan Ümmete Gezi ve Diyalog Grubu”nun 4 gün 3 gece süren Tunus programı 07 Ocak gecesi İstanbul Atatürk Hava Limanı’nda son buldu. 45 kişilik gezi heyeti Tunus’ta 14 Ocak 2011 devrim sürecini yaşayan hareket ve kuruluş önderleriyle yaptığı yoğun görüşmeler yanında fırsat buldukça da ülkenin tarihi ve kültürel yerlerini gezdiler.
05 Ocak Cumartesi günü sabahleyin Hamamet’te kalınan otel Tej Sultan’ın toplantı salonunda Tunus’te faaliyet gösteren ve İHH İnsan Hakları kuruluşunu andıran EMEL Cemiyeti’nin Reisi Nasreddin Bahrini ile görüşüldü. Öğlen arasında güneydeki Susse şehrine gidilip tarihi yerleri gezildi. Aynı gün Nahda Hareketi’nin Hammamat’da şura toplantısı vardı. Şura toplantısından izin alarak Tej Sultan Oteli’ne gelen Nahda Hareketi Önderi ve Parti Başkanı Raşid Gannuşi ile de ikindi namazından sonra oturum yapıldı.
06 Ocak Pazar günü öğleden önce yine aynı otel salonunda Nahda Hareketi Siyasi Büro Reisi Amid El Üreyit’den gelinen süreç, yaşanan sorunlar ve gelecek planlaması hakkında analitik bilgiler alındı ve bu çerçevede sorular soruldu. Öğleden sonra ise Hammamat’tan 160 km. güney batıdaki Müslümanların ilk yerleşim birimi olan Kayravan şehrine gidildi ve yine tarihi-kültürel yerler gezildi.
07 Ocak Pazartesi günü ise Tunus/Kartaca’ya hareket edildi. Gezi heyeti iki gruba ayrıldı. Bir grup Nahta Siyasi Merkezi’ni ziyaret etti. Diğer grup ise Selefileri temsil eden Islah Cephesi Başkanı Muhammed Khuja ve Teşkilattan sorumlu Refik El Awni ile görüştü.
Tunus İşçi Partisi Merkezi ziyaret edildi ve parti yöneticileriyle devrim sürecinin öncesi ile sonrası arasında geçen önemli olaylar ve verilen hukuk mücadeleleri konuşuldu.
07 Ocak Pazartesi günü Gezi Heyeti’nin ikinci grubu önce Selefilerin… Ziyaret ettiler. Sonra resmi olarak yeni kurulan Hizbu’t-Tahrir Partisi’ne ziyaret ettiler. Heyet, Parti’nin Siyasi Büro Şefi Abdurrauf El Amiri ve Basın İlişkileri Sorumlusu Muhammed Selim ile görüşüldü.
Ulustan Ümmete Gezi ve Diyalog Gurubu geri dönüş için havaalanına gitmeden önce Zeytuniye Külliyesi’ni ve çarşısını gezdi.
Gezi kafilesine katılanların isimleri:
1. Abdülhakim Beyazyüz - Özgür-Der Şb., Islah Hareketi Derneği - DİYARBAKIR
2. Abdurrahman Çeliker - Özgür-Der Şb. Bşk.- ANKARA
3. Abdurrahman Dilipak - Yeni Akit Gazetesi - İST.
4. Adnan İnanç - Hilal TV Gen. Yay. Yönetmeni – İST.
5. Ahmet Ağırakça (Prof. Dr.) - İstanbul Akademi Yüksek Okulu Başkanı – İST.
6. Ahmet Büyük - Özgür-Der Şb. - İZMİR
7. Ahmet Kaya - Fıtrat.com editörü - İST.
8. Ahmet Yıldız (Doç. Dr.) - TBMM Araştırma Merkezi Md.- ANKARA
9. Ali Kaçar - Genç Birikim Dergisi/Derneği- ANKARA
10. Aziz Avar - Özgür-Der Şb. Bşk.- BURSA
11. Bedir Sala - Stratejik Düşünce Enstitüsü (SDE) - ANKARA
12. Bülent Gökgöz - Özgür-Der Şb. Bşk.- ÇORUM
13. Bülent Şahin Erdeğer - Gazeteci-Yazar - İST.
14. Cevat Özkaya - Umran Dergisi, Araştırma Kültür Vakfı-İST
15. Demet Tezcan - Mazlumder İst. Genel Koordinatör - İST.
16. Eyüp Karadağ - AK Parti Bahçelievler Gençlik Meclisi Bşk. - İST.
17. Fikret Başer - Doktora Öğr.- İST.
18. Fuat Değer - Van Hak ve Özgürlükler Platformu - VAN
19. Gülden Sönmez - İHH Genel Başkan Yard., Avukat, İST.
20. Hibanur Karadağ - Doktora Öğr.- İST.
21. Hamza Türkmen - Haksöz Dergisi, Ulustan Ümmete Programı Yapımcısı - İST.
22. İsmail Ceyran - Özgür-Der Şb. - VAN
23. Kenan Alpay - Özgür-Der Genel Bşk. Yard., Haksöz ve Yeni Akit - İST.
24. Kenan Levent - Özgür-Der Ümraniye Şb. - İST
25. Muharrem Balcı - Genç Hukukçular Başkanı, Avukat, İST.
26. Murat Aydoğdu - Kocaeli Ün. Öğrt.. Görv.
27. Murat Koç - Özgür-Der Ş. - DİYARBAKIR
28. Murat Kurt - İrşad Kültür Merkezi, Duisburg - ALMANYA
29. Murat Özer - İMKAN-DER Genel Bşk.-İST.
30. Mustafa Aydın (Prof. Dr.) - Selçuk Ün. Sosyoloji Bölüm Bşk.- KONYA
31. Mustafa Eğilli - Yazar - Çevirmen - İST.
32. Mustafa Yılmaz - Bilgi ve Düşünce Derneği Bşk., BİNGÖL
33. Necmettin Irmak - Rahle Dergisi/Derneği - İST.
34. Nurcan Büyük - Özgür-Der Şb. Bşk.- İZMİR
35. Nuri Yılmaz - İslami Yorum Dergisi-İST.
36. Osman Şahin - Özgür-Der Umraniye Şb. - İST.
37. Ramazan Kayan - Özgün İrade Dergisi, Aksa Eğitim ve Dayanışma Vakfı - İST.
38. Said Şahin - HUDA Partisi Sözcüsü - İST.
39. Selim Özkabakçı - İHH Temsilcisi, İlke-Der, ÇORUM
40. Suat Yaşasın - Doğru Haber Gazetesi - İST.
41. Şefik Sevim - Özgür-Der Şb. - BATMAN
42. Şuayp Mekeç - Bilgi Derneği, Özgür-Der Temsilciliği - BARTIN
43. Turgay Aldemir - Anadolu Platformu Bşk., Bülbülzade Vakfı - GAZİANTEP
44. Zehra Türkmen - Milat Gazetesi, Özgür Çocuk Kulubü. Bşk.- İST.
45. Zubeyr Halafallah - İstanbul Akademya, Tarih Dr.- İST.
Ulustan Ümmete Gezi Projesi Koordinatörleri Hamza Türkmen, Ahmet Ağırakça, Abdurrahman Dilipak, Fuat Değer’in hazırladığı ve gezi dönüşü uçakta yaptığı anket sonuçlarından bazıları:
04 Ocak – 07 Ocak 2013 Tunus Gezisi Değerlendirmesi:
DEĞERLENDİRME | ZAYIF | ORTA | İYİ |
Rehberlik [RinTour] | - | 16 | 29 |
Otel ve Hizmetleri | 6 | 27 | 12 |
Otobüsler | 5 | 18 | 22 |
Uçak | 6 | 20 | 18 |
Gezi Programı | 3 | 15 | 27 |
Oturumların Düzeyi | 1 | 15 | 29 |
Grup Uyumu | - | 5 | 40 |
Ulustan Ümmete Projesi’nin geleceği:
1. Tunus izlenimlerinizle ilgili yayınlayacağınız yazı ve konuyla ilgili konferans, seminer, panel veya sohbetlerdeki konuşmalarınızın ses kaydını veya görüntülerini www.ulustanummete.com sitesinde yayınlanması için ulustanummete@gmail.com adresine gönderebilir misiniz?
EVET | HAYIR | DİĞER |
37 | 2 | 6 |
2. Ulustan Ümmete Projesi ile iki veya üç ayda bir, Türkiye ve Müslüman coğrafyadaki fikri ve siyasi gelişmeleri konuşmak için fiili sorumluluk taşıyan tutarlı ve yetkili kişilerle yemekli özel istişari toplantılar düzenlemeyi tasarlıyoruz. Bu toplantılara katılmak ister misiniz?
EVET | HAYIR | DİĞER |
41 | 1 | 3 |
3. Mart ve Mayıs aylarında yapmayı tasarladığımız LİBYA, YEMEN veya MISIR gezilerine katılmak ister misiniz (Mısır ve Yemen tercihleri gezi zamanından üç hafta önce siyasi konjönktüre göre değerlendirilecektir) :
EVET | HAYIR | DİĞER |
39 | 1 | 5 |
Vd ...
Tunus Gezi Heyeti kar yağışı altındaki İstanbul’a döndükten sonra Atatürk Hava Limanı’nda bir hatıra fotoğrafı çektirdi. Ve grup üyeleri vedalaşarak gezi turunu sona erdirdiler.
Ulustan Ümmete Gezi ve Diyalog Grubu’nun hazırladığı ve yetkilelere sunduğu toplu kartvizit risalesinin önünde gezinin ve gezi heyetinin amacıyla ilgili şu bilgiler yer alıyordu:
ULUSTAN ÜMMETE
Müslümanlar tarihi süreç içinde itikadi ve siyasi alanlarda Kur’ani ölçülerden ve nimetten oldukça uzaklaşmışlardı. Bu yabancılaşma süreci Kur’an ümmetinin vahye tanıklık bilincini zayıflattı.
Son asırlarda İslam’ın yaşayan gücü sadece ıslah önderlerinin çabaları, ıslah ve ihya hareketleri oldu. Müslümanların gücü, salihattan hasenata düştü. Bu iç zafiyetimiz sonucunda Müslüman coğrafya, Rusya ve I. Dünya Savaşı galipleri tarafından işgal edildi. Topluca tutsak düşmüştük. Sonra sanal ulusçuluklarla ellerimiz birbirinden kopartıldı. Çoğu cetvellerle çizilen, tamamen Batılı devletler ve içimizden devşirilen garbzedeler eliyle ulus devletlere bölündük. Cumhuriyet, Krallık, Şahlık, Ulusal Birlik Komiteleri ile biçimlendirilen ulusal iktidarlar, zaafa uğrayan ümmet yapısını kurgusal ve seküler kutsallara dayanan ulus toplumlara dönüştürmeye çalıştılar. İster totaliter ister demokratik olsun tüm ulus toplumlar, küresel kapitalizm için hem kontrollü ekonomik pazarlar oluşturmak ve hem de Müslüman halkların potansiyel güçlerini denetlemek açısından daha elverişliydiler. Bu statü içinde Kemalizm örneğini takip eden Şahçılık, Nasırizm, Baasçılık, Kaddaficilik gibi diktatörlük ve vesayet rejimleri ümmet yapısına küresel kapitalizmin liberal ve sosyalist güçlerinden daha fazla zarar verdiler.
Bütün bu yabancılaşmaya ve dayatmalara rağmen dağılmış ümmet yapısının yetimleri konumuna düşen Müslümanların Kur’an’a ve Muhammedi Sünnet’e olan ilgi ve bağını ulusal iktidarlar ve vesayet rejimleri tüm yasaklarına, sürgün ve katliamlarına rağmen engelleyemediler. Artık Türkiye’de de, Tunus, Mısır, Yemen, Libya, Fas, Suriye adı verilen coğrafyalarımızda da fıtrata veya vahye yönelen, merhaleci bir anlayışı önceleyen ve bu haliyle sünnetullahla daha fazla uyum içeren aşağıdan gelen bir toplumsal dalgayla karşı karşıyayız.
Bizler, Türkiye’de Kemalist vesayetin baskı ve yasaklarına rağmen tevhid ve adalet çizgisinde ve vahye şahitlik hattında istikamet tutmaya, fikri ve siyası yorumlarını değişen şartlar karşısında yenilemeye; hayatla, İslami disiplinlerle, metod ve strateji konularıyla ilgili algılarını vahyi ölçülerle zindeleştirme kararlılığında olan insanlarız.
Müslüman coğrafyada iki seneyi aşkın bir zamandır toplumsal değişim, intifada ve devrim süreçlerini yakından tanımak, İslami uyanışın şahitleriyle tanışıklıklarımızı artırıp tecrübi birikimlerimizi karşılıklı olarak paylaşmak ve kardeşliğimizi ihya etmek azmi içinde “Ulusta Ümmete” dediğimiz İslami bilinci önceleyen bir platformun bileşenleriyiz. Bileşenlerimiz arasında İslami cemaat ve İslami kuruluş (STK) üyeleri de var, İslami taleplere hürmetkâr partililer de partili olmayanlar da var. Ama tüm üyelerimiz hizipçilik anlamında particilikten, cemaat ve kuruluş hizipçiliğinden beri olmaya çalışan insanlardır.
Ulustan Ümmete Platformu’nun üyeleri İslami kanaat önderlerinden, İslami cemaat ve sivil kuruluş temsilcilerinden; Müslüman akademisyenlerden, gazetecilerden ve araştırmacı-yazarlardan oluşmaktadır.
Hamza TÜRKMEN
“Ulustan Ümmete” Programı Yapımcısı
من القُطرية إلى الأمة
لقد نأى المسلمون إلى حد كبير ولفترة تاريخية طويلة عن النعمة التي منحها الله إياهم وعن الضوابط والمقاييس القرآنية في المجال السياسي والاعتقادي. حيث ساهمت فترة التغريب هذه في تضعيف الوعي بمعرفة الوحي لأمة القرآن الكريم.
مما نتج عليه انحصار قوة الإسلام الحقيقية في القرون الأخيرة فقط في مجهودات زعماء الإصلاح التي أصبحت حركات إحياء وإصلاح. وقد تراجعت قوة المسلمين من مرحلة الصالحات الى الحسنات. وأسفر عن هذا الضعف الداخلي احتلال العالم الإسلامي من قبل روسيا والمنتصرين في الحرب العالمية الأولى. وبالتالي وقعنا جميعا في الأسر. بعد ذلك تم فصل بعضنا عن بعض بواسطة القوميات المصطنعة.
وقد انقسمنا الى دول قطرية رسمت معظم ملامحها بواسطة الدول الغربية وبأيادي عملاء الغرب الذين تم تجنيدهم من داخلنا. كما سعت الحكومات القومية التي تم تشكيلها من خلال الأنظمة الجمهورية والملكية والسلطنة والتجمعات القومية الوحدوية إلى تحويل بنية الأمة التي تمر بوهن كبير إلى مجتمعات قومية تعتمد على تقديس النظريات اللائكية والعلمانية.
أما بالنسبة الى الرأسمالية العالمية فإن كل المجتمعات القومية سواء أكانت الديكتاتورية منها أم الديمقراطية فهي الأكثر تناسبا من حيث تشكيل أسواق اقتصادية متحكم فيها من ناحية، وفي نفس الوقت مراقبة القوى الحية الكامنة للشعوب الإسلامية من ناحية أخرى. وفي هذا السياق كانت هناك عدة أنظمة شمولية و ديكتاتورية مثل نظام الشاه الذي اتبع نموذج الكمالية والنظام الناصري والنظام البعثي ونظام القذافي أشد ضررا على بنية المسلمين و الأمة أكثر من ضرر القوى الاجتماعية والليبرالية للرأسمالية العالمية.
ورغم كل هذا التغريب والإجبار فإن جميع الموانع التي مارستها الأنظمة القومية وأنظمة الوصاية لم تتمكن من تعطيل علاقة المسلمين وارتباطاتهم بالقرآن الكريم وبالسنة النبوية الشريفة رغم سياسة التهجير والإبادة. ونحن اليوم نجد أنفسنا وجها لوجه أمام موجة اجتماعية متأتية من الأسفل، وتقدم فهما مرحليا جديدا، وتتوجه الى الوحي أو الفطرة في العديد من الأماكن مثل تركيا وتونس ومصر واليمن وليبيا والمغرب الأقصى.
نحن مجموعة من الناس نعمل على الالتزام بمنهج الشهادة على الوحي وعلى طريق العدالة والتوحيد رغم موانع الوصاية الكمالية وصغوطاتها في تركيا، كما أننا أصحاب رؤية تجديدية للتصورات الفكرية والسياسية تجاه الظروف المتغيرة. إننا جماعة عازمة بكل المقاييس على تفعيل منهج الوحي والوعي المبني على الالتزام بالحياة وبالمبادئ الإسلامية وبالمواضيع الاستراتيجية والمنهجية.
نحن أعضاء منتدى يقدم وعيا إسلاميا يطلق عليه اسم " من القُطرية الى الأمة"، وعازمون على إحياء أخوتنا، والمشاركة بشكل أخوي في التراكمات التجريبية، وزيادة التعارف مع صناع الصحوة الإسلامية، والتعرف عن قرب على مراحل الثورة والانتفاضة والتحول الاجتماعي الذي حصل منذ مدة تجاوزت السنتين في العالم الإسلامي. ويوجد بيننا أعضاء من الحركة الإسلامية ومن منظمات المجتمع المدني. كما يوجد بيننا أعضاء أحزاب تحترم التصورات الاسلامية وأعضاء غير متحزبين. إلا أن جميع أعضائنا هم أشخاص سعوا أن يتواجدوا منذ مرحلة التحزب بمفهومها القومي المتعصب ومنذ مرحلة تحزب الحركات والمنظمات.
يتكون أعضاء منتدى من القُطرية إلى الأمة من رواد الفكرالإسلامي ومن ممثلي الجماعات الإسلامية ومن المجتمع المدني ومن أكاديميين إسلاميين ومن صحافيين ومن كتاب وباحثين.
حمزة تركمان
منتج برنامج " من القُطرية إلى الأمة"
Fotoğraflar: Murat Kurt, Bedir Sala, Mustafa Yılmaz, Zehra Türkmen