Abdülhakim Beyazyüz, Kur’an’da nesh konulu yazı dizisinin ikinci bölümünü kaleme aldı.
Yazı dizisinin bu ikinci bölümünde “Kur’an’da nesh olan ayetler var mıdır?”; “Kur’an’da nesh olduğu söylenilen ayetlere dönük neler söylenebilir?” sorularını soran Abdulhakim Beyazyüz, 4 maddede bu soruların cevaplarını irdeliyor.
KUR’AN’DA NESH VAR MI? (2)
ABDULHAKİM BEYAZYÜZ / HAKSÖZ-HABER
Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla, Allah’a hamd resulüne salâtu selam olsun. Bugünkü yazımızda; Kur’an'da neshin olup olmadığı konusunu, inşallah işlemeye devam edeceğiz. Meselenin daha kolay anlaşılması için soru-cevap tarzımızı sürdüreceğiz. Bunun için Allah’tan yardım diliyoruz.
Kur’an’da nesh olan ayetler var mıdır?
Öncelikle Kur’an’daki bazı ayetlerin nesh/iptal olduğunu söylemenin, çok önemli ve çok büyük bir iddia olduğunu görmek gerekmektedir. Zira Allah, yeni indirdiği bu kitabı kendisine uyulacak bir rehber, kendisiyle hakkın ve batılın birbirinden ayrıldığı Furkan/ölçüt, peygamberlerin bile kendisinin yolundan bir milim bile ayrılamayacağı bir yol gösterici kılmıştır. (6/50,155, 4/105, 2/38,19/12 vb.) Bu nedenle, insanlık için kıyamet gününe kadar tek rehber olacak olan bu kitabın bazı ayetlerinin neshini/iptalini kabul etmemiz için çok güçlü ve ciddi delillere ihtiyaç olacağı açıktır. Bunun için Kur’an’a baktığımızda, bu neshin ancak Allah tarafından yapılabileceğini görüyoruz. (2/106, 16/101). O zaman elimizde sübutu kat’i tek vahiy Kur’an olduğuna göre ona bakmamız gerekecektir. Kur’an’a baktığımızda Kur’an’ın yeni ilahi bir buyruk olarak kabul edilmesi bağlamında daha çok ehli kitabın ve bir kısım müşriklerin iknası için şeriatlar arası bir neshe işaret edildiğini ve böyle bir durumun Allah için zor olmadığına vurgu yapıldığını görmekteyiz. (2/106, 16/101). Kur’an’daki bir ayetin hükmünün neshi/iptali bağlamında açık tek bir ayete ise rastlayamıyoruz. Aynı şekilde Resulullah’ın da Kur’an’da bir ayetin nesh edildiğini haber verdiği, subutu kat’i bir haberin bize geldiğini de bilmiyoruz. (Bilindiği gibi bunun için ümmetin birlik içinde on binler olarak bize bu haberi ulaştırması gerekmektedir. Zira Kur’an sübutu kat’idir. Kur’an’ın bir ayetinin neshinin kabulü ancak yalan üzere birleşmeleri mümkün olmayan on binlerin şahitlikleriyle mümkün olabilir.) Ayrıca neshin varlığına ve hangi ayetlerin nesh edildiğine dair alimlerimiz arasında da bir ittifak görmüyoruz. Bu nedenle Kur’an’da neshin olmadığı çok daha makul bir görüş olarak söylenebilir.