Hamas Gazze'de Sufi yapılanmalara izin vermiyor

Silahsız savunma ve pasifist bir hareket tarzını uygulamaya almak isteyen ibadetleri ile de tartışılan tarikatlar, Hamas gibi direniş gruplarının silahlı olmasından rahatsızlık duyarken, “silahla savaşmak için beni motive eden bir şey yok” diyorlar.

Fatih Demir/HAKSÖZ HABER

Gazze Şeridi boyunca birçok Sufi Camisi bulunuyor. Her caminin şeyhi kendi yolunu sürdürürken Hamas, Sufilerin haftalık programları ile yapılanmalarına zaman zaman müdahalelerde bulunuyor.

Filistin'deki tasavvufun izleri Memluk dönemine kadar giderken, Gazze'deki Sa'afin ve Halidi aileleri Sufiliğin yayılmasında öncü aileler olarak yer edindi.

Birçok Sufi cemaat Hamas'ın tepkisinden çekindiği için basın ile görüşmeyi reddediyor. Yine de Alevi tarikatından bir şeyh, isminin açıklanmaması kaydıyla Al-Monitor'a konuştu. 

Sufi tarikat üyesi, “Tarikatımızın [dini kurumumuzun] kökenleri Şeyh Ahmed bin Alevi'ye kadar uzanıyor. Tasavvuf, İslam inancının temellerinden biridir. Yaptığımız haftalık program, endişe ve günahlardan arınmadır; Müminler, Allah'ı ve Kuran ayetlerini bazılarının tarif ettiği gibi bozulmadan, kutlamalar yapmadan, davul çalmadan ibadet etmek için bir araya gelirler."

Gazze Şeridi'ndeki Filistinli gruplarla iyi ilişkileri olduğunu iddia eden tarikatlar Hamas ile sorunlar yaşadıklarını saklamıyor. Silahsız savunma, pasifist bir hareket tarzını uygulamaya almak isteyen tarikatlar, Hamas gibi direniş gruplarının silahlı olmasından rahatsız olduklarını beyan ediyorlar.

Tarikat liderleri, “Allah'ın Kitabında ve sünnetinde, bana karşı gelenlerle silahlarla savaşmam için beni motive eden hiçbir şey yoktur. Çünkü Allah, 'Bütün insanlara güzel söz söyleyin' diyor." diyerek kendilerini tanımlıyorlar.

Ahmediye tarikatına bağlı bir Sufi de isminin açıklanmaması kaydıyla Al-Monitor'a, “Toplumun tasavvufa olumsuz bakışı, yeni neslin tasavvufun gerçek anlamını bilmemesinden kaynaklanıyor. Tek amacımız Hz. Muhammed'in devrini eski haline getirmektir ve tasavvuf, siyasî partilerin meyil ve kinlerinden ve onların yegane menfaatleri olan siyasî mevzilerden uzaklaşmaya hizmet eder." diyerek meşruiyetlerini kanıtlamaya çalıştı.

Hamas 2006'da iktidara geldiğinde, toplum için tehlike oluşturduğu gerekçesiyle birçok Sufi zaviyesini kapatmış ve bu konuda toplumun büyük bir kesiminden destek almıştı.

Hamas'ın Sufilere karşı eylemlerine karşı çıkan Gazzeli tarihçi Nasır el Yafawi Al-Monitor'a, tarikatçıların aykırı eylemlerini överek, “Onlar gerçekten çok iyiler” diyor ve ekliyor, “Kadiriye ve Rifaiye tarikatlarını ziyaret ederek bir haftalık programlarına katıldım. Onların yolları arasında da hiçbir fark yok. Bir araya gelme amaçları ve dansları Allah ile yakınlaşma amacı taşıyor.”

Tarihçi Yafawi ibadi eylemleri eleştirilen tarikatları savunarak, “Hamas, Ahmediye, Şaziliyye ve Alevilik tarikatlarına ait bazı zaviyeleri kapatarak hareketlerini kısıtladı. Dini törenler ve haftalık toplantılar yapmalarını engelledi. Bu ifade özgürlüğünün ihlalidir. Bunu şahsen doğruladım. Hepsinin kötü niyetli söylentiler ve yanlış argümanlara dayalı olduğunu keşfettim.”

Bu arada Gazze’deki birçok kişi tasavvuf zaviyelerinin kapatılmasını olumlu bir durum olarak değerlendiriyor. Gazze İslam Üniversitesi'nde İslam inancı profesörü ve eski vakıflar bakanı Salih er-Raqab Al-Monitor'a tarikatların kapatılması hakkında, “Birçok zaviyede gördüğümüz aynı sorunlar var. Camilerde dans etmek gibi birçok sapkınlık ve efsaneye sahipler. Çok bozuk inançları var ama Gazze Şeridi'nde bunları anlamlarını anlayamadan uygulamaya çalışıyorlar. Örneğin ihtiyaçlarını Hz. Muhammed'e yalvararak karşılamaya çalışıyorlar.” dedi.

Çeviri Haberleri

Clarissa Ward'ın 'kurgulanmış' Suriye haberi CNN'in önyargısını bir kez daha ortaya çıkardı
Suriye’nin ‘gulyabanisi’ Mahir Esed nerede?
Baas çetesini deviren 11 günün hikayesi
Bir zalim, Filistin'in özgürlüğünün gerçek müttefiki olamaz!
Ölüm her yerdeydi: Kimyasal silah kurbanları yaşadıklarını ilk defa korkusuzca anlatabiliyor!