İrademizle imanın bütünleştiği ay: Ramazan
Şuayb Mekeç, Ramazan ayının ifade ettiği anlama dikkat çekerken ahlak ve samimiyette ölçü bahsini inceliyor.
Tegâbün Suresi - 16-18
- فَاتَّقُوا اللّٰهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَاَطٖيعُوا وَاَنْفِقُوا خَيْراً لِاَنْفُسِكُمْؕ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهٖ فَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
- اِنْ تُقْرِضُوا اللّٰهَ قَرْضاً حَسَناً يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْؕ وَاللّٰهُ شَكُورٌ حَلٖيمٌۙ
- عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزٖيزُ الْحَكٖيمُ
‘’O halde gücünüz yettiğince müttakiler olunuz; kulak veriniz, itaat ediniz ve kendi hayrınıza olmak üzere infakta bulununuz! Kim nefsinin bencilliğinden korunursa işte onlar felaha erecek olanlardır. Şayet Allah’a güzel bir borç/karz-ı hasen verirseniz O size (verdiğinizin karşılığı olarak) bunu kat kat öder ve size mağfiret eder. Allah şükrün karşılığını bol bol verendir, Halim’dir (kullarına gücü yeten ve cezada mühlet verendir). Allah, gaybı (bilinmeyen ve görünmeyenleri) ve şehadeti (bilinen ve görünenleri) bilendir; O üstündür, hikmet sahibidir’’
Allah’a kul olma bilincini korumak; imani ve ameli bir sürekliliğe ve müttakice bir kararlılığa sahip olmakla mümkündür. Takva ancak mümince bir irade ve azim içinde korunabilir. Allah’ın ayetleriyle ve Onun Rasulü’nün örnekliğiyle kopmayan bir ilişki içinde olmak bu halin tabiatındandır. Rasullerin yoluyla ve ilk Kur’an nesliyle kuracağımız bağ her zaman canlı ve dinamik olmalıdır. İnsan çok yönlü yaratılmıştır ve dış etkilere açık bir varlıktır. Bitmeyen heva ve hevese sahiptir. Ve insan; güzel ve maruf olanı da kavrayabilecek güçte yaratılmıştır. İlk ayetin son cümlesinde “nefsinin bencilliğinden korunma” olarak ifade edilen durum bu potansiyele işaret eder. Çift yönlü bir kabiliyet ve irade insanın imtihanı gereği onun kendi ihtiyarına verilmiştir. Rabbimizin övdüğü kulluk şiarları ve ahlakının içinde olmak; mümin şahsiyetimizi korumak ve geliştirmek için uğraşlarımız, ilgimiz ve tercihlerimiz hidayet yolunun veçheleri üzerinde olmalıdır. Bu sürekliliği ve kararlılığı koruyacak kriterleri ve ahlaki vecibeleri rabbimiz bize katından bir nimet ve rahmet olarak bildirmiştir. Gerçek güzellik ve iyilik “başkaları için harcama yapmak ve Allah’a güzel borç vermek/karzı hasen” şeklinde açıklanmıştır.