1. HABERLER

  2. ÇEVİRİ

  3. Hamas Gazze'de Sufi yapılanmalara izin vermiyor
Hamas Gazze'de Sufi yapılanmalara izin vermiyor

Hamas Gazze'de Sufi yapılanmalara izin vermiyor

Silahsız savunma ve pasifist bir hareket tarzını uygulamaya almak isteyen ibadetleri ile de tartışılan tarikatlar, Hamas gibi direniş gruplarının silahlı olmasından rahatsızlık duyarken, “silahla savaşmak için beni motive eden bir şey yok” diyorlar.

10 Şubat 2022 Perşembe 10:00A+A-

Fatih Demir/HAKSÖZ HABER

Gazze Şeridi boyunca birçok Sufi Camisi bulunuyor. Her caminin şeyhi kendi yolunu sürdürürken Hamas, Sufilerin haftalık programları ile yapılanmalarına zaman zaman müdahalelerde bulunuyor.

Filistin'deki tasavvufun izleri Memluk dönemine kadar giderken, Gazze'deki Sa'afin ve Halidi aileleri Sufiliğin yayılmasında öncü aileler olarak yer edindi.

Birçok Sufi cemaat Hamas'ın tepkisinden çekindiği için basın ile görüşmeyi reddediyor. Yine de Alevi tarikatından bir şeyh, isminin açıklanmaması kaydıyla Al-Monitor'a konuştu. 

Sufi tarikat üyesi, “Tarikatımızın [dini kurumumuzun] kökenleri Şeyh Ahmed bin Alevi'ye kadar uzanıyor. Tasavvuf, İslam inancının temellerinden biridir. Yaptığımız haftalık program, endişe ve günahlardan arınmadır; Müminler, Allah'ı ve Kuran ayetlerini bazılarının tarif ettiği gibi bozulmadan, kutlamalar yapmadan, davul çalmadan ibadet etmek için bir araya gelirler."

Gazze Şeridi'ndeki Filistinli gruplarla iyi ilişkileri olduğunu iddia eden tarikatlar Hamas ile sorunlar yaşadıklarını saklamıyor. Silahsız savunma, pasifist bir hareket tarzını uygulamaya almak isteyen tarikatlar, Hamas gibi direniş gruplarının silahlı olmasından rahatsız olduklarını beyan ediyorlar.

Tarikat liderleri, “Allah'ın Kitabında ve sünnetinde, bana karşı gelenlerle silahlarla savaşmam için beni motive eden hiçbir şey yoktur. Çünkü Allah, 'Bütün insanlara güzel söz söyleyin' diyor." diyerek kendilerini tanımlıyorlar.

Ahmediye tarikatına bağlı bir Sufi de isminin açıklanmaması kaydıyla Al-Monitor'a, “Toplumun tasavvufa olumsuz bakışı, yeni neslin tasavvufun gerçek anlamını bilmemesinden kaynaklanıyor. Tek amacımız Hz. Muhammed'in devrini eski haline getirmektir ve tasavvuf, siyasî partilerin meyil ve kinlerinden ve onların yegane menfaatleri olan siyasî mevzilerden uzaklaşmaya hizmet eder." diyerek meşruiyetlerini kanıtlamaya çalıştı.

Hamas 2006'da iktidara geldiğinde, toplum için tehlike oluşturduğu gerekçesiyle birçok Sufi zaviyesini kapatmış ve bu konuda toplumun büyük bir kesiminden destek almıştı.

Hamas'ın Sufilere karşı eylemlerine karşı çıkan Gazzeli tarihçi Nasır el Yafawi Al-Monitor'a, tarikatçıların aykırı eylemlerini överek, “Onlar gerçekten çok iyiler” diyor ve ekliyor, “Kadiriye ve Rifaiye tarikatlarını ziyaret ederek bir haftalık programlarına katıldım. Onların yolları arasında da hiçbir fark yok. Bir araya gelme amaçları ve dansları Allah ile yakınlaşma amacı taşıyor.”

Tarihçi Yafawi ibadi eylemleri eleştirilen tarikatları savunarak, “Hamas, Ahmediye, Şaziliyye ve Alevilik tarikatlarına ait bazı zaviyeleri kapatarak hareketlerini kısıtladı. Dini törenler ve haftalık toplantılar yapmalarını engelledi. Bu ifade özgürlüğünün ihlalidir. Bunu şahsen doğruladım. Hepsinin kötü niyetli söylentiler ve yanlış argümanlara dayalı olduğunu keşfettim.”

Bu arada Gazze’deki birçok kişi tasavvuf zaviyelerinin kapatılmasını olumlu bir durum olarak değerlendiriyor. Gazze İslam Üniversitesi'nde İslam inancı profesörü ve eski vakıflar bakanı Salih er-Raqab Al-Monitor'a tarikatların kapatılması hakkında, “Birçok zaviyede gördüğümüz aynı sorunlar var. Camilerde dans etmek gibi birçok sapkınlık ve efsaneye sahipler. Çok bozuk inançları var ama Gazze Şeridi'nde bunları anlamlarını anlayamadan uygulamaya çalışıyorlar. Örneğin ihtiyaçlarını Hz. Muhammed'e yalvararak karşılamaya çalışıyorlar.” dedi.

Kaynak: Al Monitor

HABERE YORUM KAT

14 Yorum
  • Oğuzhan / 11 Şubat 2022 08:15

    Gördüğüm kadarıyla neo-selefiler ... kinlerini kusmuş lakin onlarda biliyorlar ki sayısız hem sufi hemde cihad ehli olan Müslüman oldu tüm Islam tarihi boyunca. Siz neo selefilere tek bir örnek vermek istiyorum ; Şeyh Şamil! Daha çok örnek var lakin açın internetten araştırıp bulun

    Yanıtla (0) (0)
  • Zaza El Basir / 10 Şubat 2022 23:08

    Sufiler iyi mi kötü ?
    İyiler ama kötü olan iyilerden...
    Bu ne demek şimdi ?
    Zalimlerin en büyük destekcileri PASİF İYİLERDİR, der bir Şehit Çeçen Komutanı...
    Ali Şeriatı de halkı uyandirmayan saltanat yanlısı alimler ile manastırlara gizlenip toplumla ilişkisini kesen âlimlerin müslümanlara en büyük darbeyi vuran kesimler olduğunu söyler ki kendisine sonuna kadar hak veriyorum. Hamas da bu konuda en iyisini yapıyor, zalimler müslümanları katlederken onların dünyadan haberleri bile olmuyor. Bunların yaşadığı İslam dini değil romantizm dinidir. Müslümanları sadece uyutuyorlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ahmed Sadi Konevi / 10 Şubat 2022 22:59

    Nereden biliyoruz Al-Monitar doğru söylediğini. Yorumlarmız tevillerimiz bile bir birimize olan kini düşmanlıkları körüklüyor. Haşr süresi 10 ayeti daha sık okuyup daha iyi tefekkür etmeliyiz.
    Sahabeden hz. Hasan bin Sabit şiiriyle, hz.Osman malıyla
    Hz Halid bin Velid kuvvetiyle cihad ediyordu. Herkes gücü ve kabiliyeyle cihad etse daha güzel olmazmı.

    Yanıtla (0) (0)
  • Fatima zehra / 10 Şubat 2022 20:52

    Ya anlaymiyorum yukaridaki resimlerdeki Ritüelllerin hz Peygamber (sav)in hayatindaki yeri nedir.. böylesine dönen bir tek kisi varmidir sahabe icinde.. ve bu dinin adi nedir... Buna biz nasil Islam diyebiliriz.. tasavvuf bizim dinimiz degildir....Yüce Rabbimiz hakk ile batili karistirmayin demiyormu?..

    Yanıtla (0) (0)
  • mehmet ali ibrahimoglu / 10 Şubat 2022 20:47

    Yer saraybosna yil 1991 mart.. degisim icin
    Kadiri seyhi: "Bu is zikir ile olcak.. Ayet hadis deklillerde destekleyerek
    Teblg Cemaati seyhi: "Bu is davet ile olacaktir.. Ayet ve hadislerle destekleyerek... Sabahlara kadar tertistiler.. sonucmu sifir.. biz döndügümüzde savas baslamisti.. o müridlerin cogu cihada sehid olmuslardi.. 1997 de bir daha gittigimiizde tekkenin önündeki mezarlikda yer kalmamisti ve seyhde yoktu müridlerde.... Biz ise bu tartismalardan kopup kedimizi asla verdik ve halen ögerenciigimiz devam ediyor... Nasil.. yanliz basimiza..1990 . ve 2000 arasini halen aramiyor degilim.. ne savrulmalar olmusdu ondan sonra..Hz Nebinin (sav) yolundan ayirmasin Rabbim...

    Yanıtla (0) (0)
  • ferhat karasari / 10 Şubat 2022 20:28

    " Tasavvuf islam inancinin temellerinden biridir" Degil tasavvuf islam öncesi cahiliyyenin ta kendisidir.. Islamin temeli tevhid ve adalettir--- "Tasavvuf hz Muhammed in devrini eski haline getirmekdir" Degil .. Hz Muhammed ordu kumandani, cihad eden Allahin indirdigi hükümleri yeryüzüne hakim kilmak icin mücadele eden siysasi bir liderdi.. Tasavvuf bu yola ne diyor "Fitne" ... onun icin eger bugün islam dünyasi bu haldeyse dünyayitterkedip ahirete sarilmayi ve dengeyi kaybettiren tasavvuf yüzündendir.. Bu gün yukaridaki resindeki ritüellerin bir benzerini sevgili Nebi (s) hayatinda görmek mümkünmüdür?.. isin özü Tasavvuf islami bozan bir batil inannctir ve cehalettir.. Kisaca hakla batil karistirilmis bir inanctir..

    Yanıtla (0) (0)
  • Mücahid / 10 Şubat 2022 16:34

    Doğru olanı yapıyorlar. Ortada ciddi bir şiddet veya baskı yok, ümmetin onuru bir sürü müslümanın hayatı ve Filistin'in geleceği ile ilgili bir direniş söz konusu. Tabi ki direnişin taşıyıcıları onun geleceğini düşünmek zorunda. Türkiye'de cubbelisi menzilcisi ümmetin başına bela, Çeçenistan da kadirovu.. adamlar tabiki böyle bir belaya duçar olmamak için tedbir alıyorlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • Abdullah Ömer / 10 Şubat 2022 15:34

    “Tasavvuf, İslam inancının temellerinden biridir.” Ben böyle bir şeyi ne Peygamber efendimizden ne de ashabı ve onlara tabii olanlardan duydum. Düşünmek, idrak etmek, tefekkür etmek, bazı durumlarda zühd yaşantısı içinde olmak müslümanın özelliklerindendir bu doğaldır ama bu konuyu sistemleştirip buna bağlı olarak ayrı bir fırka haline bürünmeyi doğru bulmuyorum.

    Yanıtla (0) (0)
  • Sabri / 10 Şubat 2022 13:58

    Haberdeki genellemeci üslup yanlış. Fotoğraf ta gereksiz. Hissiyat merkezli bir haber yorum olmuş. Dikkatli olunmalı. Sanırım Hamas’ın kaygısı silahlı mücadeleyi tavsatacak oluşumlar. Bunun şuradan veya buradanlığı tali konu.

    Yanıtla (0) (0)
  • hicret / 10 Şubat 2022 13:55

    Fatih hacıoğlu abiye tam destek,aynenkatılıyorum. İsrailin parçaladığı çocuklar sizi motive etmiyor mu?

    Yanıtla (0) (0)
  • Faruk / 10 Şubat 2022 12:18

    Sufi yapılanma var sufi yapılanma var. İslamcılığın da otuz tane versiyonu var... Şeyh Said de tarikat ehliydi, Ömer Muhtar da.. Haberin içeriğinde en azından genellemeci mantığın hatasına dair bir şerh düşülebilirdi.
    Ayrıca Hamas Sufilere bu kadar mesafeliyse aynı mesafeyi rafizilere göstermesini de bekleriz!

    Yanıtla (0) (0)
  • Muhsin / 10 Şubat 2022 11:48

    Elbetteki Gazzedeki bu düşünceleri paylaşan tarikatleri iç ve dış bir çok güç odağı destekliyordur. Böylece Filistinde-Gazzede işgale direnecek bir güç-yapı kalmasın istiyorlardır.

    Yanıtla (0) (0)
  • EbuMirza / 10 Şubat 2022 11:45

    bu tasavvuf ehli ve lideri olduğunu iddia eden şahsa, tasavvuf ekolünün merkezlerinden biri olan İmam Rabbani'nin Ekber Şah'a karşı savaşını sormak lazım

    Yanıtla (0) (0)
  • Fatih Hacıoğlu / 10 Şubat 2022 10:44

    “Allah'ın Kitabında ve sünnetinde, bana karşı gelenlerle silahlarla savaşmam için beni motive eden hiçbir şey yoktur."diyormuş tarikat liderleri.Bu tarikatçılara sormak lazım; Kuran' daki cihat ve kıtal ayetlerini hiç okumadınız mı?Hz.Muhammed (SAV), Bedir'de, Uhud' ta v.s. savaşmadı mı?Siz hangi kitaba ve hangi peygambere tabisiniz?

    Yanıtla (1) (0)