1. HABERLER

  2. YORUM ANALİZ

  3. M. Kemal: Türkler Kuran’ı Anlasa Ondan Tiksinirdi
M. Kemal: Türkler Kuran’ı Anlasa Ondan Tiksinirdi

M. Kemal: Türkler Kuran’ı Anlasa Ondan Tiksinirdi

Yılmaz Bilgen'in, Mustafa Kemal üzerine hazırlanmış bir rapora ilişkin yaptığı değerlendirmeyi sizlerle paylaşıyoruz.

22 Ekim 2013 Salı 13:18A+A-

HAKSÖZ-HABER

1932 -1933 yılları arasında ABD’nin Ankara büyükelçiliğini yapan Charles H. Sherill Mustafa Kemal ile gerçekleştirdiği temasları kapsayan bir rapor kaleme alır. Bu rapor ‘A Year's Embassy to Mustafa Kemal’ 1934 yılında ismiyle kitaplaştırılır ve Atatürk’ün sağlığında tercüme edilip ülkemizde yayınlanır.

Toplumsal Tarih Dergisi'nin 153. sayısında yazar Rıfat Bali’nin  bu rapor ve sonrasında yayınlanan kitaba dair bir araştırması yer aldı. Araştırmacı Rıfat Bali’nin orijinal kopyadan hareketle hazırladığı raporda Mustafa Kemal’in görüşleri arasında din konusunda sarf ettiği sözler son derece dikkat çekiciydi.

Mister Sherill kitabında, Atatürk’le aralarında geçen bir diyaloğu şöyle naklediyor:

“Atatürk önce Kuran'dan alınan bir Arapça bölüm okudu. Sonra da Türkçe Kuran okutma nedenini şu sözlerle açıkladı.

‘Bu duada Hz. Muhammed, amcası ile amca kızının yaptıkları bir şeyden ötürü cehenneme gitmeleri için beddua eder.(Tebbet Suresi) Düşünen bir Türk'ün böylesi bir duayı okumaktan elde edeceği dini ilhamı veya dine ilgi göstermesini tahayyül edebilir misin?’ dedi. Ve devamında, Türk halkının uzun zamandan beri ezberden okuduğu bazı Arapça duaların gerçek  manasını anladığı zaman tiksineceğini söyledi.”

Bu fikrini geliştirdikçe ben de gitgide Kuran'ın Türkçe okunmasını teşvik etmesinin sebebinin Kuran'ın Türkler arasında gözden düşmesi olduğu neticesine varıyordum.

Daha sonra umumi ve şaşırtıcı bir beyanda bulunarak Türk halkının gerçekte hiçbir şekilde dindar olmadığını, aralarından camilere giden az sayıda kişinin alışkanlıktan veya yüksek sesle söylenen duaların cezbine kapılarak camiye gittiğini ileri sürdü. (Toplumsal Tarih Dergisi, Scherill Raporu, Atatürk’ün Dine Bakışı, Sayı;153, Sf; 14-19)

90 yıldır uzun uğraşlarla gizlenmeye çalışılan Mustafa Kemal’in din karşıtı söylem ve eylemleri rejimin baskıcı karakteri azaldıkça gün yüzüne çıkmaya başladı. 5816 sayılı Atatürk’ü Koruma Yasası’na rağmen yüzleşilen Atatürk gerçeği uzun soluklu aldanma döneminin de bitişi anlamına gelmekte.

Türkiye Halkı’nı kendi inançlarına hakaret eden ölmüş bir ‘Diktatöre’ dua ettiren resmi algı ise ortaya çıkan her yeni bilgi ve belge ile daha fazla itibar kaybetmekte. İşte daha 15 gün öncesine kadar Müslüman halkın çocukları bu Atatürk’ün ‘açtığı yolda, gösterdiği hedefte durmadan yürümeye’ yemin ettiriliyordu. Hem de aralıksız 80 yıl…

Müslüman olmasan da bir yöneticiden halkın dini düşünce ve inançlarına asgari saygı beklemek her bireyin hakkıydı. Bu haktan Türkiyeliler mahrum bırakıldı. Bırakılmaya da devam ediliyor. Tüm bu gelişmelere rağmen bazı mülayim, orta yolcu vaizlerin halen Atatürk’ün İslam düşmanlığını yumuşatarak uydurma beyanlarla dine saygılı Mustafa Kemal profili üretme çabasına girişmesi şaşkınlık uyandırmakta.       

HABERE YORUM KAT

19 Yorum
  • alaattin / 27 Kasım 2019 11:49

    atatürkü tanımak isteyenler. meclis arşivinde çıkan ve atatürkün sağ kolu dr.rıza nurun atatürk ve kavgalarım adlı kitabı lütfen okusunlar. şunuda söylemek isterim yok bu adam olmasaydı işte bu millet hangi topluma iltihak ederdi.vay canına .karabekirler fevzi çakmaklar mücadele verierken bu adam nelerle meşguldu onu rıza nurdan dinleyin.ayrıca o dönemlerde karıları ve kızları sayesinde vekil veya makam sahibi olanların nasıl olduklarınıda rıza nurdan dinleyin

    Yanıtla (0) (0)
  • Mehmet / 22 Ekim 2013 16:57

    O "müslüman karşıtı" tabir ettiğiniz atatürk kurtuluş savaşı mücadelesi verip bu ülkeyi kurtarmasaydı acaba bu yazıyı yazan arkadaş şimdi hangi dine mensup olacaktı?? Sizin gibi at gözlüklü zihniyet olduğu sürece bu memleketten hayır gelmez devam edin aynen

    Size yalakalık yapacak bir yorum olmadıgı için onaylamayacaksınız biliyorum ama zaten sadece sizin okumanız yeterli

    Yanıtla (3) (4)
  • adaş / 16 Ağustos 2019 12:54

    ülkeyi falan kurtarmadı efendisi ingilizler bu ülkeyi ona havale etti. arabistanı suudilere havale ettikleri gibi. papağan misali yalanlarınız artık sıktı gerçeklerle yüzleşin.

    Yanıtla (4) (3)
  • mert / 23 Ekim 2013 02:29

    Madem demokrasi var 5816 sayılı kanunun halk oylamasına sunulmasını istiyorum.Halkın en az % 70i kanunun kaldırılmasını ister.

    Yanıtla (7) (0)
  • Halktan biri / 02 Ocak 2019 23:46

    Hadi ordan,gökten indiği sanılan kitap diyorsun sen ilkin iyi görünüp dindar görünüp Balıkesir de vaaz ettin ve tam iktidarı eline gecirincede zulm ettin müslümanlara,senin yaptığını firavun yapmadı o ilkte sonda kâfirdi içi dışı birdi hiç olmazsa...

    Yanıtla (3) (2)
  • erkal ersöz / 02 Ekim 2018 01:43

    gözlemledigim din dinler insanlar benim deist olmama sebep oldu ataturk ün konuşmasınada sonunakadar katılıyorum

    Yanıtla (0) (3)
  • Duman / 16 Mart 2017 08:54

    Atatürk'e göre, Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşünü hazırlayan önemli sebeplerden birisi İslamiyet'ten uzaklaşmaktı:

    Türkler' diyor Atatürk, 'İslam oldukları halde, bozulmaya, yoksulluğa, gerilemeye maruz kaldılar; geçmişin batıl alışkanlık ve inançlarıyla İslamiyet'i karıştırdıkları ve bu suretle gerçek İslamiyet'ten uzaklaştıkları için, kendilerini düşmanlarının esiri yaptılar. Gerçek İslam'ın çok yüce, çok kıymetli gerçeklerini olduğu gibi almamakta inatçı bulundular. İşte gerilememizin belli başlı sebeplerini bu nokta teşkil ediyor... 1

    Atatürk, Kuran'a olan bağlılığını onu 'Kitab-ı Ekmel' yani (En Mükemmel Kitap)8 diye tanımlayarak dile getiriyordu. Dolmabahçe Sarayı ve Çankaya Köşkü'ne hafızları çağırtarak sık sık Kuran okutmuş, ayetler üzerinde incelemelerde bulunmuş ve hafızlarla meal ve tefsir konularında fikir alış verişinde bulunmuştu.

    Yanıtla (4) (5)
  • gercekler / 17 Nisan 2017 09:53

    Gördünmü bunla ilgili bir kitap warmi

    Yanıtla (0) (0)
  • dindar / 07 Nisan 2017 00:26

    munafiklar cehennemin en alt tabakasina gireçektir

    Yanıtla (1) (1)
  • Selvi / 20 Şubat 2016 18:26

    Allah goren ve bilendir

    Yanıtla (4) (0)
  • Selvi / 20 Şubat 2016 18:24

    Kur'an'a uzanan diller kopsun inşallah

    Yanıtla (6) (0)
  • ismail / 13 Ekim 2015 19:50

    Madem ataturk sol yaninda kuran tasiyordu o yuzden mi kuran harflerini kaldirip latin harfleri getirdi.ayasofya camisini o muze yapmadimi laiklik denen dinsizligi o getirmedimi.Ayet o kuran carpikligi olmayan arapca bir kitaptir.ayet allah sizin icin din olarak islami dil olarakta arapcayi secip begendi.

    Yanıtla (10) (4)
  • ahmet / 27 Şubat 2015 00:27

    size aziz nesinin bir sözünü hatırlatatAYım bir insan HEM ATATÜRKÇÜ hem dindar olamaz

    Yanıtla (9) (0)
  • alp / 27 Ocak 2015 13:57

    merhaba bilmiyorum bunları söylemem ne kadar doüğru ama siz şuan bu yazıları internete koyup milletin okumasını sağlıyorsanız bu Mustafa Kemal sayesindedir ya hiç düşündünüzmü Atatürk neden cumhuriyet kurmak istemiş şuan buradaki yazılanlar Atatürk e ciddi bir saygısızlıktır Mustafa Kemal her zaman sol yanında küçük bir KURANI KERİM bulundururmuş bu da kanıtlanmıştır. teşekkürler

    Yanıtla (2) (2)
  • fdd / 11 Kasım 2013 22:23

    biz müslümanlarda senden tiksiniyoruz

    Yanıtla (2) (0)
  • Haydarani / 22 Ekim 2013 23:39

    ingiliz istihbaratı ile işbirliği neticesinde ve ancak ingiliz istihbaratının vizesi ve icazetiyle Samsuna gönderilen "Batı hayranı M.kemal"nasıl "kurtarıcı" olduğunu Kurdurulan devlette halka şunları yaparak isbatladı: Halifeliğ kaldırmak -Halkın geçmişiyle ve diniyle irtibatını kesmek için Alfabe inkılabı-Batı hayranlığı neticesi Şapkayı zorla giydirmek-Medreseleri kapatmak Batılı dans ve baloları getirmek,Bol bol bol içki içmek Takriri sukn kanunlarıyla istiklal mahkemelrinde sayısız dindar insanı asmak.Laikliği getirp islam hukukunu ilğa vss ....Ne güzel kurtarıcılık ama!!!!!!!!!yerseniz tabii..

    Yanıtla (4) (0)
  • Selim S. Karaca / 22 Ekim 2013 20:59

    Anlatılan konu Atatürk'e hakaret ve iftira olunca anlatanın Charles H. Sherill olması (Amerikalı Hristiyan bir misyoner) sizi şüphelendirmiyor değil mi? Sıkı bir vesika gibi sarılıyorsunuz saçma sapan iftiralara... Yeterki birileri sizin düşüncelerinizi seslendirsin, başınızın tacı oluyor. Canınızı sıkınca da "Büyük Şeytan Amerika"!!!

    Yanıtla (3) (0)
  • Reşit EKŞİ / 22 Ekim 2013 19:09

    MEHMET'E BİR KAÇ SORU

    1 - Firavun komşu ülkelerin işgallerini önlemeseydi, İsrailoğulları hangi dine mensup olacaklardı ?

    2- Bir kişi ordu komutanı olup da ateizm veya agnostizmi seçme hakkını otomatikmen kaybetmiş olur mu ? Örneğin Turan DURSUN bu ülkeyi işgalden kurtaran bir komutan olsaydı; bu onun müslümanlığına delil olur muydu ?

    Yanıtla (0) (0)
  • Murat AYDOĞDU / 22 Ekim 2013 14:41

    1- Biz Kur'anı okuduk anladık. Tiksinmek ne demek hayran kaldık, kendimizi bulduk.
    2- Kendisi anlamamış, o halde neden tiksinmiş?
    3- Benim babam bile İslam düşmanlık, ahlaksızlık ve fıtrat düşmanlığı yapsa lanet okurum. Hele de Memlekette Müslümanlara zulmedip, İslam kültürüne ait her şeyi silip süpürmeye çalışsa, "Elleri kurusun, kurudu da bak benim bile lanetimi aldı" diye beddua ederim.
    4- Kendi beyanında olduğu gibi; "Türk halkının gerçekte hiçbir şekilde Kemalist değildir, aralarından bile isteye Kemalizme kul köle olan az sayıda kişinin alışkanlıktan veya yüksek sesle söylenen andımız gibi törenlerin cezbine kapılarak Kemalist olmuştur." Kalanları da Kemalizmi (ideolojik, ekonomik ve devletçilik eğilimleri ile) pragmatik çıkarları için kullanmaktadırlar.

    Yanıtla (7) (2)